Gdy my艣limy o kultowych markach, takich jak Coca-Cola, Marlboro, Jack Daniels 馃槉 czy Nike, zwracamy szczeg贸ln膮 uwag臋 na nasze indywidualne wra偶enia, kt贸re odczuwamy podczas korzystania z ich produkt贸w. Nie patrzymy na nie przez pryzmat w膮tpliwo艣ci, kt贸re cz臋sto odczuwamy w przypadku interakcji z tzw. 鈥瀗ieorginalnymi鈥 markami czy 鈥瀙odr贸bkami鈥. Dlaczego? Co sprawia, 偶e pok艂adamy du偶e zaufanie w producent贸w o ugruntowanej pozycji rynkowej, a do 鈥炁泈ie偶ak贸w鈥 podchodzimy z pewn膮 doz膮 sceptycyzmu.

Jako艣膰 wymaga czasu

W poprzednim wydaniu Dziupli Drwala Maciek zaprezentowa艂 Wam magiczny tr贸jk膮t realizacji produkcji. Wiecie ju偶, 偶e nie da si臋 czego艣 zrobi膰 za jednym zamachem dobrze, szybko i jednocze艣nie tanio. I to w艂a艣nie jest podstawowa zasada, kt贸ra stoi za dzisiejszym sukcesem wielu globalnych przedsi臋wzi臋膰.

Ford Motor Company zosta艂a za艂o偶ona w 1903 roku. Coca-Cola w 1886! A Jack Daniel鈥檚 wypu艣ci艂 pierwsz膮 butelk臋 z rozlewni w Tennessee w 1875. Spu艣cizna rewolucji przemys艂owej pozwoli艂a ka偶demu z tych producent贸w dzia艂a膰 na ogromn膮 skal臋 i konsekwentnie, z kwarta艂u na kwarta艂, zwi臋ksza膰 sprzeda偶. Na szcz臋艣cie na prze艂omie XIX i XX wieku wszyscy brzuchaci prezesi 艣wiata wiedzieli, 偶e jako艣膰 jest ich najwi臋ksz膮 konkurencyjn膮 warto艣ci膮. Dlatego zwi臋kszali efektywno艣膰 i wydajno艣膰 produkcji, ale nie godzili si臋 na utrat臋 jako艣ci.

Wielu ekonomist贸w i historyk贸w pewnie zgodzi si臋 ze mn膮, 偶e to w艂a艣nie filozofia jako艣ci, wsparta charyzm膮, w艂a艣ciwie podejmowanymi decyzjami i przyprawiona odrobin膮 szcz臋艣cia, zapewni艂y tym i wielu innym markom sukces. Sukces, kt贸ry przetrwa艂 do dzi艣.

Nie do艣膰, 偶e ma艂y, to jeszcze pod g贸rk臋

Trzy dekady temu 偶yli艣my u schy艂ku s艂odkich czasach 鈥瀘rygina艂贸w鈥 i 鈥瀙odr贸bek鈥. Liczy艂y si臋 tylko 4 marki obuwia sportowego, 10 producent贸w samochod贸w i 2 marki lod贸w. (Osobi艣cie zawsze by艂em wi臋kszym fanem Schoellera 馃槈) Przez kolejne lata mogli艣my obserwowa膰 powoln膮 艣mier膰 ma艂ych, lokalnych biznes贸w. Szewcy, piekarze, w艂a艣ciciele ma艂ej spo偶ywki ust臋powali pola powstaj膮cym w ca艂ym kraju supermarketom, kt贸re p贸藕niej zgniot艂y polerowane obcasy galerii handlowych. I tak w艂a艣nie powsta艂 raj dla sieci sklep贸w z odpowiednio du偶膮 fors膮 na ekspansj臋. Tak jest, furtka dla zagranicznych marek, kt贸re budowa艂y sw贸j kapita艂 w po艂owie XX wieku z dala od jarzma komunizmu. Ma艂y, s艂aby, a do tego polski przedsi臋biorca mia艂 przesrane na ca艂ej linii. Na szcz臋艣cie taka ju偶 nasza narodowa natura 鈥 jak kto艣 nas przygniecie to wstajemy z kolan i walimy sierpem 馃槉

Ostatni b臋d膮 pierwszymi

Bior膮c przyk艂ad z zagranicznych historii sukces贸w powr贸cili艣my do wiary w rzemios艂o. Duzi producenci zabrudzili w艂asne gniazda nisk膮 jako艣ci膮, otwieraj膮c furtk臋 m艂odym i ambitnym, rozumiej膮cym rosn膮ce potrzeby bogac膮cego si臋 spo艂ecze艅stwa. Polacy poczuli pragnienie wyr贸偶niania si臋, a to mogli im zapewni膰 tylko mali, cz臋sto lokalni dostawcy unikatowych produkt贸w. Piekarze, barberzy, krawcowe, ma艂e gastronomie, jubilerzy, wszyscy dostali od gospodarki drug膮 szans臋. I dobrze j膮 wykorzystali. Dok艂adnie tak kochani czytelnicy 鈥 historia powoli zatacza ko艂o.

Rozerwane przez konie

Chyba najwy偶sza pora odnie艣膰 si臋 do tytu艂u? Zatem 鈥 501 鈥 upadek legendy. Wierz膮c w inteligencj臋 naszych czytelnik贸w wiem, 偶e samo zdj臋cie i tytu艂 przywiod艂y Wam na my艣l najs艂ynniejsze d偶insy 艣wiata. O rzesz鈥 przepraszam鈥 鈥eansy 馃槉

Oskar Levi Strauss przyby艂 do Stan贸w Zjednoczonych pe艂en ambicji i determinacji, aby w 1853 roku za艂o偶y膰 na zachodnim wybrze偶u mark臋, produkuj膮c膮 odzie偶 robocz膮. Czy spodziewa艂 si臋 wielkiego sukcesu? Zapewne. Czy wiedzia艂, 偶e prawie 170 lat p贸藕niej kultowe levi鈥檚y b臋d膮 noszone na po艣ladkach na ca艂ym 艣wiecie? W膮tpi臋. Jedno jest pewne, to w艂a艣nie bezkonkurencyjna jako艣膰 i doskona艂y marketing zapewni艂y mu gigantyczn膮 sprzeda偶.

Jeansy tak solidne, 偶e nie da si臋 ich rozerwa膰 par膮 silnych koni? To na pewno robi艂o wra偶enie w XIX wieku. W latach 90 ubieg艂ego stulecia Levi鈥檚y wci膮偶 trzyma艂y poziom. Zar贸wno pod wzgl臋dem jako艣ci, jak i genialnego marketingu. Pami臋tacie t臋 bezpardonow膮 reklam臋?

10 lat p贸藕niej 艣wiat wielkich cojones zszed艂 na psy, a wraz z nim jako艣膰 kilku wielkich marek. Czas nie by艂 艂askawy r贸wnie偶 dla kultowym jeans贸w z podw贸jnym przeszyciem. Wiem, bo rozwali艂em dwie pary 鈥瀙i臋csetjedynek鈥 w ci膮gu roku, a to przecie偶 od zarania dziej贸w ich flagowy model. Jak tego dokona艂em?

U偶ywa膰, ale zgodnie z instrukcj膮

Nie nosi艂em ich ty艂 na prz贸d. Nie chodzi艂em w nich na kolanach. Nawet nie pr贸bowa艂em ich rozerwa膰 par臋 poci膮gowych koni. Zwyczajnie鈥 wsiada艂em do auta. Wi臋kszy rozkrok i TRACH! No oczywi艣cie, 偶e w kroku, a nie na kolanie. Z艂o偶y艂em reklamacj臋 i po dw贸ch tygodniach dosta艂em 艣wie偶utkie, nowiutkie 501. Po kilku miesi膮cach wsiadam do auta i鈥

Wytrzyma艂o艣膰 i ponadczasowy wygl膮d od zawsze by艂y kojarzone z Levi鈥檚ami. Co si臋 sta艂o? Czy偶by przeniesione do Azji szwalnie korzysta艂y z gorszej bawe艂ny? Mo偶e splot nici ma teraz mniejszy przekr贸j ni偶 170 lat temu? Mo偶e podczas procesu barwienia co艣 os艂abia materia艂? Cholera wie. Jedno jest pewne 鈥 polskie jeansy z 艁odzi za 60 z艂otych daj膮 rad臋 tam, gdzie Levi鈥檚y za 350 wymi臋kaj膮. A um贸wmy si臋, 偶e wsiadanie do auta nie jest wymagaj膮c膮 kontrol膮 jako艣ci.

Drwal radzi

Przedsi臋biorcy, producenci, us艂ugodawcy, kumple po fachu, pilnujmy wysokiej jako艣ci w naszych biznesach. Dbajmy o nasz najwi臋kszy wyr贸偶nik i oferujmy klientom dok艂adnie to, co pokazujemy w naszych reklamach. Szukajmy oszcz臋dno艣ci w takich obszarach jak dystrybucja, skala i efektywno艣膰 komunikacji marketingowej, aktywa, narz臋dzia zarz膮dzania, a nie na efekcie ko艅cowym. Pami臋tajmy, 偶e s艂aby produkt sprzeda si臋 tylko raz, a smr贸d po lesie si臋 niesie.


Czytaj tak偶e:
2020 OKIEM DRWALA
2 TYGODNIE BEZ TELEFONU

Leave a comment

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *